maanantai 13. kesäkuuta 2016

Doboilun alkeita

Aloitimme viikonloppuna Kodan kanssa uuden harrastuksen, kun tilaamani dobo-pallo ja ohjekirja saapuivat postissa perjantaina. Lauantaina sain pallon pumpattua täyteen ja aloitimme tutustumisen. Pallon lisäksi käytössäni on fysioterapeutti-äidiltä saatu tasapainotyyny. Dobo-pallo on soikion muotoinen ja paksumpaa materiaalia kuin ihmisten jumppapallot, jotta se kestää koiran kynnet. Pallon koko valitaan koiran koon ja osittain myös vartalon pituuden perusteella, meidän pallo on kokoa 85 cm. 


Dobo on Suomessa keksitty, melko uusi laji. Dobossa on tarkoituksena, että molemmat, koira ja omistaja, saavat liikuntaa. Osa liikkeistä tehdään yhdessä, osan koira tekee yksin ja osan liikkeistä ihminen tekee yksin, jolloin koira saa pitää taukoa. Dobon sanotaan kehittävän erityisesti koiran syviä lihaksia, jotka kirjan mukaan alkavat heikentyä jo neljän kuukauden iässä. Lisäksi laji kehittää keskittymiskykyä, ketteryyttä, tasapainoa ja omistajan ja koiran yhteistyötä. Vahva syvä lihaksisto auttaa niin ihmistä kuin koiraakin muissa urheilulajeissa, Kodalle esimerkiksi uinnissa keskivartalon syvä lihaksisto ehkäisee selän kipeytymistä ja auttaa oikean uintiasennon löytämisessä. Lisäksi syvät lihakset tukevat kirjan mukaan koiraa nopeissa käännöksissä ja liikkeissä, jotka eivät ole koiralle luonnollisia. Tällaisia liikkeitä on erityisesti agilityssa, mutta uskon doboilusta olevan hyötyä myös esimerkiksi paimennuksessa. Lisäksi vahvat syvät lihakset ehkäisevät esimerkiksi selkävaivoja, joita voisin kuvitella tulevan melko helposti collieille pitkän selän vuoksi.



Olimme Kodan kanssa jo vähän tutustuneet äidin jumppapalloon ja esimerkiksi harjoitelleet nostamaan tassut pallot päälle. Äidin jumppapallon kanssa Koda olisi kyllä lähinnä halunnut leikkiä ja yritti purra sitä, mutta jostain syystä dobo-pallon pureskeluun Kodalta ei löytynyt intoa. Luultavasti Koda ei mieltänyt soikiota kummajaista palloksi.

Aloitimme harjoituksen tasapainotyynyllä, jotta sain Kodan keskittymään, ymmärtämään, ettei kyseessä ole leikki ja samalla vähän lihaksia lämpimiksi. Pyysin Kodaa ensin laittamaan yhden tassun tyynylle ja naksautin ja palkkasin maksamakkaralla onnistuneesta suorituksesta. Hieman Koda ihmetteli tyynyä, eikä oikein innostunut laittamaan molempia tassujaan sen päälle. Tyyny saattoi myös olla hieman liian tyhjä ja teki sen päällä seisomisesta vähän turhan haastavaa. Pari kertaa Koda kuitenkin onnistui tasapainottelemaan molemmat tassut tyynyllä.

Lisäksi treenasimme kumartamista etutassut tyynyllä, jota Koda itseasiassa tarjosi omatoimisesti, kun ei halunnut mennä tyynylle seisomaan. Kumartaminen lämmittää ja vähän myös venyttää koiran lihaksia ja onkin hyvä liike, mitä voi myöhemmin tehdä myös dobopallon päällä.


Treenin dobo-pallon kanssa aloitimme niin, että pyysin Kodaa kiertämään sitä ympäri molempiin suuntiin. Ajattelin tämän kertovan Kodalle, ettei pallolla ole tarkoitus leikkiä. Koska kiertäminen sujuu Kodalta hyvin, tämä harjoitus toi myös uutta innostusta treeniin vaikeiden tasapainotyynyllä tehtyjen harjoitusten jälkeen. Lisäksi teimme hieman jalkojen välistä pujottelua ja kevyet niskan venytykset, jotka neuvottiin kirjassa.

Lopulta pääsimme itse pallon kimppuun, ja itseasiassa treenasimme muutamaan otteeseen päivän aikana, sillä doboilu vaati kyllä paljon keskittymistä ja huomasin, että Kodan lihaksetkin olivat joissain liikkeissä jo täydessä työssä. Pidin varsinaiset doboiluhetket vain noin viiden minuutin pituisina, jotta innostus säilyy eivätkä lihakset rasitu liikaa.

Harjoittelimme ensin etutassujen nostamista pallon päälle ja siinä paikallaan pysymistä. Lisäksi treenasimme myös pallolta alasmenoa. Koska Koda on melko iso koira ja kokematon doboilussa, minulla oli kova työ pitää pallo paikallaan. Sai siis itse hyvän reisien lähentäjien treenin samalla, kun piti palloa jalkojen välissä.




Koda tarjosi itse vaihtoehdoiksi sekä pallolla makaamista niin, että takatassut ovat maassa, että etutassujen varassa seisomista. Päätin siis kokeilla ns. punnerruksia, joissa Koda ensin on etutassujen varassa ja sitten laskeutuu ikäänkuin makaamaan pallolle ja nousee uudelleen etutassujen varaan. Tämä onnistui tosi hyvin.



Päivän viimeisellä treenikerralla kokeilin vielä, saisinko Kodan kokonaan pallon päälle. Asetin pallon sohvan ja sohvapöydän väliin ja lisäksi pidin sitä vielä osittain jalkojeni välissä. Sitten ei muuta kuin koiraa pallon päälle. Koda oli hieman ihmeissään, mutta suostui namien kannustamana hyppäämään kokonaan pallolle. Siinä sitten tärisivät koira, pallo ja omistaja, kun Kodan lihakset tekivät hurjasti töitä tasapainon säilyttämiseksi. Pallolla seisominen oli työlään näköistä ja nopeasti Koda istahtikin pallon päälle. Tämä sujui hieman vähemmällä tärinällä, mutta vaati silti selvästi Kodalta paljon. Pyysin Kodan alas pallolta ja lopetimme päivän treenit kehuihin.

Olen tosi tyytyväinen, että Koda hyppäsi pallolle ja suostui vielä rauhoittumaan siinä. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. En malta odottaa, että pääsen itsekin treenailemaan ja kokeilemaan koiran ja omistajan yhteisiä liikkeitä. Tarkoituksena olisi alkuun treenailla pieniä pätkiä joka toinen päivä ja myöhemmin ehkä noin kerran tai kaksi viikossa. Aion myös kokeilla pihalla treenaamista, mikäli tuo pallo ei pahemmin nurmikolla liu'u.

Mikäli ei halua ostaa dobo-palloa kotiin, järjestävät monet koirakoulut dobo-tunteja. Tampereella esimerkiksi Koirapalvelu Taidogas ja Helsingissä Koirakoulu Kompassi. Koirakoulu Kompassin yhteydessä toimii myös koulutustarvike.fi -verkkokauppa, mistä tilasin itselleni dobo-pallon ja ohjekirjan.




Kiira & Koda


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! :)