tiistai 29. marraskuuta 2016

Syvien lihasten vahvistamista

Kun Kodan kanssa käytiin syyskuussa ensimmäistä kertaa koirahierojalla, totesi hieroja paksun karvan alta löytyvän melko pienen, nuoren uroksen kropan. Otin sitten syksyn yhdeksi tavoitteeksi kasvattaa Kodan lihasmassaa ja sehän onkin onnistunut yli odotusten. Painoa on tullut kolmisen kiloa lisää ja viime viikon hierojakäynnillä samainen hieroja totesi, ettei syyskuisesta pienestä pojasta ole enää merkkiäkään, vaan lihakset ovat kasvaneet hienosti. Ottaen huomioon, miten vähän oon oikeesti tähän panostanut, tulos on mahtava! Suurin merkitys on varmasti ollut sillä, että Koda on alkanut taas syömään kunnolla, mutta myös suuret testosteronipiikit ovat saaneet lihakset kasvuun.  

Haaveilua ja syksyn suunnittelua -postauksessa elokuussa kerroin, että aion kehittää Kodan syvää lihaksistoa doboilulla. Ollaan me muutamia kertoja doboiltu, mutta ei todellakaan niin suuria määriä kuin tuolloin ajattelin. Doboilua varten olohuone täytyy aina puoliksi sisustaa uudelleen ja jotenkin se vain tuntuu välillä liian vaikeelta tehtävältä... :D Uinti on toivottavasti auttanut pitämään syviä lihaksia suunnilleen muun lihaksiston kasvussa mukana ja yritän nyt aktivoitua tuon dobopallonkin kanssa. Tällä viikolla sainkin dobopallon kaivettua esille ja jopa videoitua treenihetkeä.

Koda oli kesällä doboilusta melko epävarma eikä kovin innokkaasti pallolle hyppinyt. Nyt tilanne on kuitenkin toinen ja joudun pitämään tarkasti huolen, ettei se hypi pallolle omia aikojaan. Pari kertaa se on lähes tukemattomalle pallolle pompannut (sellainen tallentui myös videolle), mutta onneksi näistä on selvitty säikähdyksellä, eikä Koda ole loukannut itseään.

Glenoak Enlightened

Treenin aloitamme yleensä suunnilleen puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä, jonka jälkeen teemme vielä vaihtelevasti pallon kiertoa, kieppejä, kumarruksia ja jalkojen välistä pujottelua, jotta lihakset lämpenevät varmasti. Pallon kanssa aloitamme yleensä etutassujen kanssa, tassut pallolla ja vuorotellen seisomaan tassujen varaan ja vuorotellen makaamaan puoliksi pallolle. Lisäksi Koda antaa hyvin tassua ollessaan pallon päällä etutassuillaan. Harjoittelussa on tällä hetkellä tynnyriliike, jossa Kodalla on etutassut pallolla, mä liikutan hitaasti palloa ja Kodan tulisi liikkua mukana. Videolla on siitä pätkä, mutta Koda ei vielä ole oikeen ymmärtänyt ajatusta.

Kokonaan pallolle Koda nousee edelleen sohvan kautta, sohvaa vasten pallon saa tukevaan asentoon ja Kodan ei tarvitse ottaa vauhtia liukkaalla lattialla päästäkseen pallolle. Vaikka Koda pääsee todistetusti pallolle hyvin myös hyppäämällä, sohvan kautta kiipeämällä ehkäistään vahinkojen tapahtumista ja vammojen syntymistä. Pallon päällä sujuu hyvin seisominen, istuminen ja makaaminen, tuo pitkä karva vaan ilmeisesti vähän luistaa istuessa ja maatessa vaikeuttaen paikallaan pysymistä. Asentojen vaihdoista muut sujuvat hyvin, mutta istumasta seisomaan aiheuttaa vielä vaikeuksia, Koda on hieman epävarma ja usein istuu pallolle sen verran eteen, ettei pääse enää seisomaan ilman, että on huonossa asennossa.

Yhden doboilukerran kesto on ollut meillä suunnilleen puolituntia ja lopuksi vielä hieman kiepeillä ja kumarruksilla jäähdytellään, tehdään kevyet venytykset ja hetken päästä käydään toisella lyhyehköllä kävelyllä. Illemmalla vielä laitan lämpötyynyä Kodan lihaksille, jotta palautuminen lähtee nopeasti käyntiin ja ehkäistään lihasjumit.

Videolta voit katsella meidän doboilua!



Miltäs näyttää? Onko muita doboilijoita vai pidätkö huolta harrastuskoiran syvistä lihaksista jotenkin muuten? Onko muillekin doboilun aloittaminen kotioloissa hankalaa?


Kiira & Koda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! :)